Coöperatieve leergroepen in het onderwijs

Auteurs

  • R.J.A.G. LAMBERIGTS
  • E.J. VERHAGEN
  • J.R.M. GERRIS

Samenvatting

Dit eerste artikel (in een serie van twee artikelen) probeert een systematische beschrijving te geven van het spraakmakende verschijnsel van de coöperatieve leergroepen inhet onderwijs. Als doelstelling van het coöperatief onderwijs wordt geformuleerd hetgelijktijdig tot ontwikkeling brengen van decognitieve en sociale competentie van alle betrokken leerlingen. Om de eigenheid van hetcoöperatief onderwijs te laten zien wordt gebruik gemaakt van een beschrijving van decoöperatieve doelstructuur met zijn conseQuenties voor de aard van de taakstructuur,de effectstructuur, de beloningsstructuur ende gezagsstructuur. Op basis van deze structuuraspecten kunnen de hoofdvormen (ar''ongementen) van coöperatief onderwijs getypeerd en onderscheiden worden. Gelet opde unieke functie van het coöperatief onderlijs wordt tenslotte een aantal kanttekeninSen geplaatst bij een mogelijke invoering vanhet coöperatief onderwijs in de praktijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel