Suïcidaal gedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • P. HEUS
  • R.F.W. DIEKSTRA
  • B.I. LEEDEN

Samenvatting

225 leraren uit het Voortgezet Onderwijs, die recentelijk een suïcide of suïcidepoging vaneen leerling hadden meegemaakt beantwoordden vragen over de taken van deschool met betrekking tot suïcidaal gedragvan leerlingen, over problemen bij de uitvoering van die taken en over mogelijke oplossingen voor die problemen. Discrepantiestussen erkenning en uitvoerbaarheid tradenbij de meeste taken naar voren. Het vroegtijdig signaleren van potentiële suïcidepogers,het helpen verwerken door de medeleerlingenvan een suïcidale handeling, het vergemakkelijken van de terugkeer op school van een suïcidepoger, begeleiding van een suïcidepogerdoor de school, en algemene aandacht voorhet omgaan met emotionele problemen, worden alle vaker als taak erkend dan uitvoerbaar geacht. Het omgekeerde is het gevalwanneer het gaat om het inlichten van de medeleerlingen over een suïcide of suïcidepoging. Factoranalyse van erkenning en uitvoerbaarheid van de negen taken levert driefactoren op: (I) reageren op de gevolgen vaneen suïcidale handeling, (2) het informerenvan de medeleerlingen, en (3) preventie vansuïcidaal gedrag. Enkele voorbehouden bijde resultaten worden gemaakt, en enige implicaties voor preventie van suïcidaal gedragin het Voortgezet Onderwijs worden besproken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Suïcidaal gedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 63(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15655