Coöperatieve leergroepen in het perspectief van onderzoek

Auteurs

  • R.J.A.G. LAMBERIGTS
  • E.J. VERHAGEN
  • J.R.M. GERRIS
  • H.W. CAMPBELL

Samenvatting

In dit tweede artikel over coöperatieve leergroepen staat de relatie met onderzoek centraal. Resultaten van onderzoek, waarin verschillende vormen van coöperatief onderwijsworden vergeleken met competitieve en individualistische onderwijsvormen, ondersteunen de conclusie over de superioriteit vancoöperatief onderwijs, zowel met betrekkingtot het sociale als het cognitieve leren. Tegelijkertijd wordt in een kritische analyse duidelijk, dat niet de coöperatieve structuur alszodanig verantwoordelijk is voor de superieure effecten, maar het proces van socialeinteractie tussen leerlingen. Aan de hand vaneen heuristisch schema wordt de centraleplaats van het sociale interactieproces geïllustreerd. Tevens wordt ingegaan op de implicaties van het schema voor toekomstig onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Coöperatieve leergroepen in het perspectief van onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 63(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15656