Vrouwelijke docenten als identificatiemodellen voor meisjes

Auteurs

  • M.P.C. WERF

Samenvatting

In veel literatuur over meisjes en exacte vakken wordt als een van de oplossingen voorhet probleem, dat meisjes minder vaak dezevakken kiezen en in deze vakken lager presteren dan jongens, voorgesteld meer vrouwelijke docenten in exacte vakken aan te stellen.Vrouwelijke docenten zouden kunnen dienenals rolmodellen voor meisjes. In dit artikel"^ordt nagegaan of deze veronderstelling theoretisch kan worden onderbouwd met behulp van verklaringen voor de ontwikkelingvan sekserollen uit de psychoanalytischetheorie, de sociale leertheorie en de cognitieve ontwikkelingstheorie. Alleen uit de socialeleertheorie blijken toetsbare hypothesen af teleiden over de invloed van vrouwelijke docenten op meisjes. Deze hypothesen blijkenachter niet te worden ondersteund door empirisch onderzoek. De conclusie is dat vrouv^'elijke docenten in exacte vakken niet zonder meer geschikte rolmodellen zijn voor'Meisjes. De invloed van vrouwelijke docenhangt eerder af van hun attitudes en ge^''og ten opzichte van meisjes dan van hun^^kse op zich. Wanneer mannelijke docentendezelfde attitudes en gedrag bezitten, is hun'nvloed even belangrijk als die van hun vrouwelijke collega's.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vrouwelijke docenten als identificatiemodellen voor meisjes. (2023). Pedagogische Studiën, 63(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15661