Naar een theorie over de beroepssocialisatie van vrouwen

Auteurs

  • I. BONTIUS

Samenvatting

Het voortbestaan van het positieverschil tussen mannen en vrouwen binnen de betaalde arbeid kan niet volledig verklaard worden uit de keus van vrouwen of haar diplomabezit.Het sekseverschil zelf functioneert binnenarbeidsorganisaties als een belangrijkselectiecriterium. De vraag in dit artikel iswat mannen en vrouwen leren, onder anderein de beroepsopleidingen, zodat zij hunplaats in het heersende patroon innemen.Enkele besproken kwalificatie enberoepssocialisatietheorieën bieden slechtsin beperkte mate aanknopingspunten voorde beantwoording van deze vraag. De conclusie van dit artikel is dat mannen en vrouwen door beroepsbeelden en een beroepsidentiteit op een zodanig verschillende wijzeaangesproken worden dat zij 'als vanzelf'een verschillende loopbaan volgen. De toenemende betekenis die vrouwen toekennen aaneen beroepsloopbaan brengt deze vanzelfsprekendheid aan het wankelen. Dit iseen gunstige voorwaarde om de leer ensocialisatieprocessen, waar seksespecifiekeberoepsbeelden en beroepsidentiteiten het resultaat van zijn, te herzien.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Naar een theorie over de beroepssocialisatie van vrouwen. (2023). Pedagogische Studiën, 63(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15662