Meisjesonderwijs of onderwijs voor meisjes?

Auteurs

  • S. VOLMAN

Samenvatting

In dit artikel worden problemen gesignaleerdin de wijze waarop sekseongelijkheid in hetonderwijs gewoonlijk wordt benaderd alsprobleem van de traditionele keuzes vanmeisjes. De roldoorbrekingsstrategie, volgend uit deze probleemdefinitie, stelt het toegankelijk maken van jongensopleidingenvoor meisjes centraal en ziet het huishoudonderwijs als minder relevant in het kader vanemancipatie. Vanuit progressieve en feministische hoek wordt de roldoorbrekingsstrategie ook gericht op de zogenaamde traditionele meisjesvakken en opleidingen. Zowordt gewezen op de waarde van de huishoudelijke en verzorgende vakken, die tot uitingzou moeten komen in een apart vak 'verzorging' in het voortgezet basisonderwijs. Ditartikel wijst op het gevaar van zowel redeneringen, waarin de belangen van meisjes zonder meer worden gekoppeldaan een verbreding van het onderwijs, als van een denkwijze, waarin opleidingen, vakken en keuzes alsvrouwelijk en daarmee bij voorbaat als'traditioneel' en 'leidend tot achterstand'worden benoemd. Daarin wordt namelijkhet stellen van vragen over de wijze waarophet onderwijs zelf 'vrouwelijkheid' en 'mannelijkheid' (re)produceert in een vooraf gegeven en eenduidig kader vastgelegd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel