Het opvoedkundig denken van H.W.F. Stellwag

Auteurs

  • G.F. DIBBITS

Samenvatting

Centraal in het werk van Stellwag^ staat deproblematiek van het normatieve aspect vande opvoedkunde en het vrijheidsbeginsel.Ook vraagstukken met betrekking tot gezagzijn gerelateerd aan het vrijheidsbeginsel behandeld. Het geobjectiveerdtheoretische,het biografischhistorische en hetpersoonlijkactuele vormen drie niveauswaarop normativiteit en vrijheid op hun implicaties worden onderzocht. In de verhouding tussen psychologie en pedagogiek is hetvooral de opvoedkunde die, in verband methet probleem van de normativiteit, een hechter wetenschappelijk fundament behoeft, datmoet worden opgebouwd met behulp vanempirische en formeel logische methoden.Haar deskundigheid op het terrein der klassieke letteren en van de theoretische opvoedkunde wordt op een unieke wijze in de geschriften van Stellwag^ samengebracht in eenkritisch bevragen van uiteenlopende opvoedkundige concepten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel