Onderzoek naar het functioneren van de onderwijs-begeleiding op basisscholenEen commentaar op het RION-onderzoek

Auteurs

  • W. GRIFT

Samenvatting

Het RION heeft het functioneren van de onderwijsbegeleiding onderzocht. Wei en nietbegeleide scholen werden vergeleken.De groep 'nietbegeleide scholen' blijkt scholen te bevatten die wel begeleid zijn. Demeeste 'nietbegeleide scholen' blijken begeleiding of niet nodig te hebben of er geen behoefte aan te hebben. Er is bovendien nietgewerkt met voor en nametingen op de criteriumvariabelen. Dit maakt de onderzoeksopzet niet geschikt om betekenis te hechten aanhet feit dat er geen verschillen werden gevonden tussen de door het RION onderscheiden'wel' en 'niet' begeleide scholen.In het onderzoek zijn drie instrumenten omleerlinggerichte begeleiding, begeleiding bijde implementatie van onderwijsvernieuwingen en begeleiding bij schoolorganisatie enteamfunctioneren te meten, afgenomen bijzowel schoolbegeleiders als bij de door henbegeleide onderwijsgevenden en schoolleiders. De correlaties tussen deze afnames waren respectievelijk .33, .47 en .21. Verder bleken de instrumenten die gebruikt zijn om totde conclusies van het onderzoek te komen,gemiddeld in respectievelijk 63%, 67Vo en67% van de gevallen het antwoord 'nooit'bijde respondenten te ontlokken. Dit en de lagecorrelaties tussen de twee afnames geeft onsgeen vertrouwen in de validiteit van de gebruikte onderzoeksinstrumenten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar het functioneren van de onderwijs-begeleiding op basisscholenEen commentaar op het RION-onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 63(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15672