De vorming van wetenschappelijke begrippen

Auteurs

  • J. HAENEN

Samenvatting

Onderstaand artikel geeft een overzicht vande begripsvormingstheorie van de sovjetpsycholoog V. V. Davydov. Davydov pleit voorhet ontwikkelen van wetenschappelijke begrippen bij leerlingen. Dat zijn begrippen dieingekaderd zijn in een begrippenstelsel enhun betekenis volledig daaraan ontlenen.Van daaruit bekritiseert hij onderwijs dat viahet principe van de aanschouwelijkheid begripsbetekenis wil funderen in waarnemingsgegevens. Vanuit zijn theorie legt Davydovde nadruk op de beweging van het abstracte(modellen) naar het concrete in het begripsvormingsproces en op de ontwikkeling vanhet algemene naar het bijzondere in het kader van het leerplan. Dit leren moet gebaseerd zijn op produktieve leeractiviteit vande leerlingen zelf, op het gebruik en de ontwikkeling van modellen en op coöperatie.Verder wijst Davydov ook steeds vaker op deontwikkelingspsychologische voorwaardenvoor het leren van wetenschappelijke begrippen. Davydovs theorie blijkt vruchtbaarvoor onderwijs en onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel