Het ontstaan van de schoolstrijd, onderzoek naar de wortels van de schoolstrijd in de Noordelijke Nederlan-den gedurende de eerste helft van de 19de eeuw

Auteurs

  • P.A. Weerdt de

Samenvatting

Uit De Bruins proefschrift blijkt dat de confessionele polarisatie voor de ontwikkeling van de inhoud en structuur van het Nederlandse schoolsysteem gedurende de eerste helft van de 19deeeuw nauwelijks van betekenis is. De schoolwettenvan 1801, 1803 en 1806 zijn legislatieve voorschriften voor algemeenchristelijke, openbare scholen.Het aantal bijzondere scholen, die soms evenals deopenbare scholen algemeenchristelijk zijn, is beperkt. Voor 1825, 1848 en 1855 kan op basis vanbijlage 8 in De Bruins dissertatie een percentagevan om en nabij 25 berekend worden. De Bruinveronderstelt, zonder daarnaar onderzoek te doen,dat het bijzonder onderwijs ten opzichte van hetopenbaar onderwijs aanvullend is. Het wordt alleen opgericht als een openbare school ontbreekt.Het Nederlandse volk blijkt overigens tevredenmet de algemeenchristelijke school. Ook met dedoelstelling van de scholen, die expliciet in de diverse schoolwetten is opgenomen, wordt veelal in

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het ontstaan van de schoolstrijd, onderzoek naar de wortels van de schoolstrijd in de Noordelijke Nederlan-den gedurende de eerste helft van de 19de eeuw. (2023). Pedagogische Studiën, 63(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15680