Leesvaardigheid van Nederlandse en cumi-leerlingen

Auteurs

  • J.M. WIJNSTRA

Samenvatting

In dit onderzoek is nagegaan of er een relatie bestaat tussen het percentage leerlingen uit etnische en culturele minderheidsgroepen(cumileerlingen) op school en de leesvaardigheid van Nederlandse arbeiderskinderenen cumileerlingen. Het onderzoek werd uitgevoerd in het tweede leerjaar van 37scholenin Rotterdam. Er werden geen aanwijzingengevonden dat het voor de leesvaardigheidvan Nederlandse kinderen verschil maakthoe hoog het percentage cumileerlingen is.Een soortgelijk beeld kwam tevoorschijnvoor kinderen van Surinaamse en Antilliaanse herkomst. Hun leesvaardigheid lag daarbij op ongeveer hetzelfde niveau als die vande Nederlandse kinderen. De leerlingen vanTürke en Marokkaanse herkomst scoordengemiddeld aanmerkelijk lager. Tegelijkertijdbleek dat deze kinderen op scholen met 50%of minder cumileerlingen significant hogerpresteerden dan Turkse en Marokkaanse kinderen op scholen met meer dan 50% cumileerlingen. Deze gegevens worden besprokenmet het oog op hun beleidsrelevantie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp