Het voorspel tot de nieuwe basisschool (1960-1980): de initiatie van een innovatieproces

Auteurs

  • K. DOORNBOS

Samenvatting

Ter gelegenheid van de inwerkingtreding vande Wet op het basisonderwijs per 1 augustus1985 is de voorgeschiedenis van het innovatieproces basisonderwijs beschreven en onder voornamelijk twee gezichtspunten geanalyseerd. Eerst is gepoogd het historisch proces te ordenen in fasen aan de hand van defeitelijke ontwikkeling der activiteiten. Vervolgens is nagegaan vanuit welke kringenvooral is bijgedragen tot de onderwijskundige conceptie van de nieuwe basisschool en totde voortgang van de voorbereidende activiteiten. De voornaamste conclusie is dat hetinnovatieproces voornamelijk is geïnitieerden beïnvloed door een betrekkelijk klein aantal vernieuwingsgezinde wetenschapsmensenvia maatschappelijke organisaties (o.a. de'Rokbeweging), overigens tegen de achterstond van een lange traditie van praktischevernieu wingsarbeid.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het voorspel tot de nieuwe basisschool (1960-1980): de initiatie van een innovatieproces. (2023). Pedagogische Studiën, 62(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15704