Verschuivende opvattingen over onderwijstechnologie

Auteurs

  • M. BEISHUIZEN

Samenvatting

De ontwikkeling van de onderwijstechnologie laat een verbreding zien van de aanvankelijke gerichtheid op audiovisuele media engeprogrammeerde instructie. De bredere z.g.(multimediale) systeembenadering voor hetontwerpen van instructie is sinds de 70er jaren een centrale plaats gaan innemen in deonderwijstechnologische conceptualisering(Flechsig, 1972). Echter, behalve in de IVestduitse literatuur vanuit de didactische invalshoek (Dichanz, 1976), beginnen nu ook in deEngelse en de Amerikaanse literatuur vraagtekens te verschijnen bij deze gangbare opvatting over onderwijstechnologie. Vanuit denieuwere cognitieve onderwijspsychologie^vordt betwijfeld of voor veel vormgevings^ragen wel een voldoende theoretische kennisbasis beschikbaar is (Resnick, 1981; Defilerk, 1982).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp