Differentiatie binnen en tussen scholen in het lager onderwijs; op zoek naar hedendaagse varianten van het standenonderwijs

Auteurs

  • P. JUNGBLUTH

Samenvatting

In een quasiexperimentele opzet is vastgesteld hoe leerkrachten uit de top van hetbasisonderwijs, afhankelijk van een aantalleerlingkenmerken, hun onderwijsaanboddifferentiëren. Zowel het gedrag als de achtergrond van de gebruikte fictieve leerlingenis daarbij gevarieerd.De belangrijkste aangetroffen differentiatievorm komt neer op het voorbereiden vanleerlingen op een heel bepaalde vervolgkeuze. Die wordt vooral afgestemd op intellectuele kenmerken van de leerlingen. Sekse nochberoepsstatus van de vader zijn voor de leerkracht direct aanleiding om leerlingen op eenbepaald niveau van vervolgonderwijs voor tebereiden. De reactie op de aangereikte fictieve leerlingen verschilt bij verschillende categorieën leerkrachten. Zo zijn katholieke leerkrachten relatief extreem bij het toekennenvan bepaalde 'prestatiesporen' en hanterenleerkrachten van 'effectieve scholen' voorbepaalde leerlinggroepen een relatief hoogprestatiespoor.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Differentiatie binnen en tussen scholen in het lager onderwijs; op zoek naar hedendaagse varianten van het standenonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 62(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15718