Subtypen van leeszwakke kinderen? Een clusteranalytisch onderzoek

Auteurs

  • J. VINKE
  • P. REITSMA
  • A. LEU

Samenvatting

Er is een betrekkelijk groot aantal kinderen dat aanzienlijk veel moeite heeft met leren lezen. Geleidelijk aan groeit het inzicht dat deaard van de problemen met leren lezen danigkan variëren binnen de groep van zwakke lezers. Hoewel onderkend wordt dat er verschillende vormen van leesproblemenbestaan, blijkt het in het algemeen maarlastig om tot een goede onderverdeling te komen. In dit artikel worden verschillende mogelijkheden tot differentiatie besproken ende resultaten van een eigen onderzoek naarde indeling in subgroepen van zwakke lezersworden gerapporteerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Subtypen van leeszwakke kinderen? Een clusteranalytisch onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 62(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15726