YoungChildren Learning. Talking and thinking athome and at school
Samenvatting
De analyse van de conversaties thuis is bijzonder geslaagd. De auteurs laten zien hoeveel mogelijkheden om te leren de alledaagse huiselijke omgeving bevat. De gezamenlijke activiteiten van kinden moeder variëren van spelletjes tot en met huishoudelijke bezigheden waaraan het kind mag meehelpen. Tizard en Hughes laten overtuigend zienhoe het kind, soms en passant, bij die activiteiten3'lerlei kennis opdoet over de sociale wereld waar'1 het opgroeit. Niet alleen bezigheden die speciaalop het kind gericht zijn, zoals puzzelen, spelen meteducatief materiaal of de lessen in schrijven en le^en die sommige ouders geven, zijn voor het kindW'aardevolle leerervaringen. Ook het verzorgenVan planten, het meedenken over de te kopenboodschappen, het plannen van de dag, wassen,tafeldekken en koken zijn aanleiding tot discussies^n kennisverwerving. De vele dialogen die de auteurs verbatim weergeven, ontroeren door hun levensechtheid en door de moeite die degesprekspartners zich getroosten om elkaar te begrijpen.