Impasse in het ATI-onderzoek: gevolg van een slecht voorbereide integratie?
Samenvatting
ATIonderzoekers hebben sinds enige jarende intentie uitgesproken ecologisch valide onderzoek te willen opzetten. Dit betekentdat zij zich willen richten op het leerproceszoals zich dat afspeelt in de klas. ATIonderzoek is echter niet beslissingsgericht,noch bedoeld om concrete aanwijzingenvoor de praktijk te formuleren. In dit verband merken Thijssen en Span terecht op datATI een onderzoeks en geen handelingsmodel is (zie ook Crombag, 1979, met reactiesvan De Klerk en Verhoeven). Onderzoekersdie toch klasgericht ATIonderzoek willenopzetten, stuiten op een aantal problemenm.b.t. de definitie en de operationaliseringvan de 'aptitude' (leerlingkenmerken), de'treatment' (omgevingskenmerken) en decriteriumvariabelen (leerresultaten). Om ditprobleem duidelijk te kunnen schetsen, moetik even terug naar de oorspronkelijke gedachte achter het ATIonderzoek, zoals diedoor Cronbach (1957) werd geïntroduceerd.