Commentaar op M.J. de Jong en Th.A. vanBatenburg: 'Etnische herkomst, intelligentieen schoolkeuzeadvies'

Auteurs

  • G. EXTRA
  • L. VERHOEVEN

Samenvatting

In voornoemde publikatie rapporteren DeJong en Van Batenburg over een onderzoeknaar de relatie tussen etnische herkomst enintelligentie enerzijds en schoolkeuzeadviezen bij de overgang van basisonderwijs naarvoortgezet onderwijs anderzijds. De relatietussen etnische herkomst en intelligentiewordt onderzocht met het oogmerk 'ontwikkelingsachterstanden' bij allochtone kinderen vast te stellen in vergelijking met Nederlandse kinderen. Het meten van intelligentiedient volgens de auteurs 'volgens Nederlandse maatstaven' te geschieden, omdat allochtone leerlingen 'in het Nederlandse onderwijs' iets moeten bereiken. Hiermee wordtonderwijs als constante opgevat: ook al is deschoolpopulatie aan linguïstische en culturele veranderingen onderhevig, dan nog staande sterk monolinguaalnormatieve doelstellingen en maatstaven van de lagere schoolvolgens de auteurs niet ter discussie: kinderen dienen zich aan te passen aan een eenmaal ontworpen systeem.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Commentaar op M.J. de Jong en Th.A. vanBatenburg: ’Etnische herkomst, intelligentieen schoolkeuzeadvies’. (2023). Pedagogische Studiën, 62(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15735