Onderwijsleerklimaat en leerlingprestaties

Auteurs

  • W. GRIFT

Samenvatting

In de zestiger jaren waren er onderzoeksresultaten waaruit afgeleid werd, dat de invloed van scholen op verschillen in de prestaties van leerlingen heel beperkt zou zijn. Desociaaleconomische kenmerken van het gezin van de leerling leken de belangrijksteverklaring te vormen voor verschillen in leerlingprestaties. Vanaf 1967 is in reactie hierop, een aantal onderzoekingen uitgevoerddie aanwijzingen leveren voor het feit datscholen wel degelijk verschil maken als hetgaat om leerlingprestaties. In deze zogenoemde 'effective schools'onderzoekingenkomt naar voren dat een sterk onderwijskundig leiderschap, een ordelijk en op leren gericht schoolklimaat, een nadruk op basisvaardigheden, het stellen van hoge verwachtingen aan leerlingen en het frequent bijhouden van leerlingvorderingen een belangrijkeverklaring vormen voor verschillen in leerlingprestaties. Op grond van deze onderzoeksresultaten zijn er in de Verenigde Statental van schoolverbeteringsprojecten gestart.De eerste resultaten van deze schoolverbeteringsprojecten zien er positief uit.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel