Een onderzoek naar keuzeprocessen voor nieuwe methodesop de basisschool

Auteurs

  • H.A.M. FRANSSEN

Samenvatting

In het HOKOproject is onderzoek gedaan naar de wijze waarop leerkrachtenteams op de basisschool nieuwe methoden (leerboeken) kiezen. Aan de hand van gegevens uitdat project wordt in dit artikel een aantalaspecten van dergelijke keuzeprocessenbesproken. Begonnen wordt met een probleemanalyse. Daarna volgt een verslag vanhet onderzoek. Dit laatste valt in twee fasenuiteen. De eerste fase betreft een exploratievia participerende observatie, interviews achteraf en een enquête onder een grote groepscholen. In de tweede fase is in een vergelijkend design een evaluatie aan de orde vaneen eerder ontwikkelde handleiding. Devoornaamste uitkomsten van het onderzoekworden per fase beknopt weergegeven. Zebetreffen respectievelijk feitelijke gegevensover het verloop van keuzeprocessen en eenvergelijking tussen keuzeprocessen van welen niethandleidinggebruikers. IVat ditlaatste betreft zijn er aanwijzingen dat dehandleiding een meer verantwoord verloopvan het keuzeproces bevordert. In de nabeschouwing wordt de balans opgemaakt enworden zinvolle mogelijkheden voor vervolgonderzoek aangegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een onderzoek naar keuzeprocessen voor nieuwe methodesop de basisschool. (2023). Pedagogische Studiën, 62(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15740