Het leren van begrippen, in het bijzonder in het eerste stadium van het hoger onderwijs

Auteurs

  • M. ELSHOUT-MOHR
  • M.M. DAALEN-KAPTEIJNS

Samenvatting

We beschrijven op grond van literatuur twee wegen om kennis op te doen over een nieuwe term die in een tekst wordt geïntroduceerd:een 'semantische' weg waarin de student uitgaat van de formele betekenisomschrijvingvan de term, en een 'conceptuele' waaringestart wordt vanuit de categorie verschijnselen waarnaar de nieuwe term verwijst. Beidebenaderingen kunnen een leerprodukt opleveren dat we hier 'kennismetkwaliteit' noemen. Daarna bekijken we de situatie van eenstudent die kennismaakt met een nieuw vakgebied en die een groot aantal vaktermenmoet leren uit een inleidend leerboek. Nublijkt juist het inleidende karakter van zo'nboek het moeilijk te maken om een van beidebeschreven wegen te volgen. De analyse vandit probleem mondt uit in een aantal aanbevelingen voor begeleiders van inleidendestudieonderdelen. In de conclusie wordt toegelicht dat gerichte aandacht voor het lerenvan begrippen ook belangrijk is voor het ontwikkelen van een goede studiestrategie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het leren van begrippen, in het bijzonder in het eerste stadium van het hoger onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 62(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15744