Verslag van het AERA-Congres 1985 te Chicago

Auteurs

  • P. Span

Samenvatting

Het is zoals gebruikelijk niet geheel duidelijk wat de oorzaken zijn van de Amerikaanse toenaderingsgezindheid. Ik acht het niet uitgesloten dathet mede een gevolg is van de invloed van het bekende rapport A Nation at Risk uit 1983. (Gegevens hierover zijn te vinden in de vorige AERAKroniek, Pedagogische Studiën, 1984, (61) 515527 en in een bijdrage van J. de Reus, Pedagogische Studiën, 1984 (61) 458466.) Herbert Walberguit Chicago, bekend om zijn omvangrijke metaanalyses, gaf in enkele bijdragen nog eens een samenvatting van de verschillen tussen Amerikaanseen Japanse leerlingen. Alhoewel gemiddeld hetintelligentieniveau overeenkomt, zijn de prestaties op bijv. de Scholastic Aptitude Test van middelbare scholieren zéér uiteenlopend en wel in hetvoordeel van de Japanse leerlingen. Het verschilheeft vooral betrekking op de wiskundignatuurwetenschappelijke kant. Er wordt in Japanveel aan 'problem solving' gedaan en véél hardergewerkt: 'No home work but hard work!'. De tijdbesteding per dag is een andere. Hier komt bij datfalen niet wordt geweten aan 'mogelijkheden'maar aan 'niet hard genoeg werken'. De didactische methodieken zijn in geheel Japan gelijk en eris vrijwel geen heterogene groepering. Het onderwijs is in principe frontaal, klassikaal. Opvallendis, dat ook Aziatische leerlingen in de V.S. het gemiddeld aanzienlijk beter doen op school dan deautochtone Amerikanen. Er zijn kennelijk culturele verschillen wat betreft 'inzet'. (Uit onderzoekblijkt dat, ondanks het niveauverschil bij het afstuderen, de Aziaten in de V.S. niet méér 'aan debak komen' dan de Amerikanen. Er is kennelijksprake van een 'poststudie discriminatie'.)

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel