Uittocht uit de illusie. Over het stimuleren van morele en religieuze ontwikkeling bij twaalf- tot zeventien]arigen in het godsdienstonderwijs

Auteurs

  • W.A.J. Meijer

Samenvatting

Wanneer we, op grond van de inhoudsopgave,de verwachting hebben opgebouwd dat we in deel1 vooral met taalfilosofische en in deel 2 met(onderwij s)psychologische problematiek zullenworden geconfronteerd, worden we in de uiteenzetting van de onderzoeksmethode zeer verrast:het blijkt de empirische cyclus te zijn die hierwordt gepresenteerd. Dit geschiedt, bevreemdendvoor een dissertatie, op propedeutisch niveau maar toch op een wijze die vreemd is aan het empirisch wetenschappelijk denken waarvan deze methode een manifestatie is: de auteur geeft aan eentiteratuursludiis te zullen doen; hij zal hypothesenontlenen aan de filosofie', hij maakt onderscheidtussen hypothesen en toetsbare hypothesen; hij introduceert een waarheidsbegrip dat de bekeringservaring centraal stelt in plaats van empirischetoetsing.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Uittocht uit de illusie. Over het stimuleren van morele en religieuze ontwikkeling bij twaalf- tot zeventien]arigen in het godsdienstonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 62(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15753