Onderwijs en Computers

Auteurs

  • G. Kanselaar

Samenvatting

Velen in liet onderwijs zullen zich overvallenvoelen door de snelheid van de ontwikkelingenin de technologie. Microcomputers bestaan nogmaar enkele jaren en nu al is de druk op scholen om 'iets' met computers te doen erg groot.Om leerlingen te werven wordt geadverteerdmet de aanwezigheid van computers in deschool. Op sommige plaatsen geven ouders eenvrijwillige bijdrage om computers te kunnenaanschaffen. Naast enthousiasme is er de vrees, dat wijmet deze machines het 'negentienvierentachtig, van George Orwell zijn binnen gegaan. Deontwikkeling van de techniek is er een waarbijde mens steeds meer functies van zichzelf veruitvvendigt of externaliseert. Onttrok de menseerst de energie voor arbeid aan zichzelf, laterwerd deze aan de natuur onttrokken. Nu zijnwij in een fase gekomen waarbij de directecontrole en besturing van allerlei processen aande techniek zelf wordt overgedragen. Aan deene kant betekent deze veruitwendiging vanmenselijke functies een verruiming van demenselijke mogelijkheden, aan de andere kantkan cr ook vervreemding optreden als er icweinig zicht is op de weg waarlangs het doel ofeindprodukt bcieikt wordt. Als simpel voorheeld kan dienen het werken met een tekstverwerkende machine.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel