Burgerinformatica; leren over informatietechnologie in de eerste fase van het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • G.J.E. WOLDE

Samenvatting

In de nabije toekomst dienen alle burgers over een zekere kennis van informatietechnologie, zijn toepassingen en maatschappelijke effectente te beschikken. Dit kan het beste door alle leerlingen in de leerplichtige leeftijd hierover onderwijs te geven. Men spreekt in dit verbandwel van 'burgerinformatica''. Burgerinformatica behoort naast enig programmeren op inleidend niveau, ook kennis en inzicht over demaatschappelijke betekenis van de informatietechnologie te omvatten. Bepleit wordt burgerinformatica een verplicht onderdeel van deeerste fase van het voortgezet onderwijs te maken. op een wijze dat het geen onderdeel is vanhet schoolvak wiskunde of één der andereexacte vakken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Burgerinformatica; leren over informatietechnologie in de eerste fase van het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 61(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15761