Periodiek onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs: praktische ervaringen en methodologische problemen

Auteurs

  • w.J. linden der
  • J. PELGRUM

Samenvatting

Onlangs is van overheidswege om hernieuwde aandacht voor het kwaliteitsniveau van het on"^''^ijs gevraagd. Een van de instrumenten voorkie bewaking van de kwaliteit van het onderwijsassessmentonderzoek. Dit zou dan opgenomoeten zijn in een kwaliteitsbeheersingscyf''« die van normstelling via vaststelling van de'^a'e Van normrealisering naar de keuze van^'k^'dsmaatrcgelen dient te lopen. De bedoeling^an dit artikel is om eerst een methodologische'kenschets van assessmentonderzoek te geven enaantal problemen te inventariseren. Daarna^'"rclt een aantal bevindingen uit hel Ncder"'"^ve aandeel van de lEA Second Mathematicsgepresenteerd, een type onderzoek dat met'"'Zondering van de longitudinale aspecten vol^ 'S aan de opzet van assessmentonderzoek"antwoordt. Tenslotte wordt aangegeven dat de'^'^''^odologische problemen van asses.snient'"^aerzoek opgelost lijken te kunnen worden■ 'niddel van nieuwe toepassingen van de'""'esponstheone. De algemene conclusie is"'^•alitatiefgoedas.sessmeiuonderzoek mo^ 'ij^ is mits praktische en^aringen en nieuwere''"'"dologische inzichten met elkaar verhon^orden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Periodiek onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs: praktische ervaringen en methodologische problemen. (2023). Pedagogische Studiën, 61(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15767