Beleidsgericht evaluatieonderzoek tussen aanpassing en kritiek

Auteurs

  • J. SCHEERENS

Samenvatting

Een belangrijk deel van de beleidsgerichte onderwijsresearch in Nederland is het onderzoekin het kader van de landelijke innovatieprojecten, Middenschool, Basisschool, OpenSchool en Participatieonderwijs. Uit een onlangs afgesloten studie naar het functionerenvan het desbetreffende onderzoek (Scheerens,1983a), blijkt dat daarbij twee opmerkelijkefactoren in het spel geweest zijn: in de eersteplaats is het beleidsgerichte onderzoek over hetalgemeen sterk naar de onderwijspraktijk 'toegetrokken' en in de tweede plaats zijn er indicaties die wijzen op een politieke bepaaldheidvan de rol die het onderzoek in kwestie kan(mag) spelen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Beleidsgericht evaluatieonderzoek tussen aanpassing en kritiek. (2023). Pedagogische Studiën, 61(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15775