Het collectieve emancipatie-ideaal van een individualist

Auteurs

  • A. wesselingh

Samenvatting

Vervoort (19201981) was de eerste Ne^■■•andse socioloog die zich gedurende het^'^^tste deel van zijn wetenschappelijke loopaan systematisch met onderwijs en opvoe■"g heeft bezig gehouden. Hij kan dus metJ^ht als een van de 'founding fathers', zo niet.. ^ grondlegger van de Nederlandse onderl^socioiQgjg ^Qfjjen beschouwd,."at alleen zou een analyse van zijn onder.^'Jssociologiscv, oeuvre rechtvaardigen, maar erHoewel zijn spreekwoordelijke terughoudendheid wellicht anders zou doen vermoeden, heeft hij met zijn publikaties, lezingenen inleidingen niet alleen het specialisme onderwijssociologie mede ontwikkeld, maar ookvoor een breed publiek de onderwijssociologische zienswijze gepropageerd en het denkenover onderwijs en opvoeding vanuit een sociologisch gezichtspunt sterk gestimuleerd. In hetbijzonder geldt dat voor zijn onderzoek en theorievorming over het probleem dat hem altijdspeciaal heeft bezig gehouden: de relatie tussenonderwijs en maatschappelijke ongelijkheid.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het collectieve emancipatie-ideaal van een individualist. (2023). Pedagogische Studiën, 61(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15785