Enkele onderwijspsychologische aspecten van huiswerk

Auteurs

  • P.H.M. BOGAART

Samenvatting

In Nederland is nauwelijks onderzoek verricht naar de vormgeving van huiswerk, de consequenties van huiswerk voor de leerling en het leerrendement van huiswerk. Vanaf 1980 isdoor de vakgroep ontwikkelingspsychologievan de Rijksuniversiteit Leiden een aantal onderzoeken naar huiswerk en huiswerkmoeilijkheden verricht. De belangrijkste conclusies dieuit literatuur en eigen onderzoek getrokkenkunnen worden, zijn dat huiswerk een perifereplaats inneemt in het onderwijs, dat veel leerlingen meer tijd aan huiswerk besteden dan doorleerkrachten wordt verondersteld en redelijkwordt geacht, dat huiswerk voor een grote groepleerlingen moeilijkheden oplevert en dat aan hetleerrendement van huiswerk getwijfeld wordt.Suggesties ter verbetering van de vormgevingvan huiswerk hebben betrekking op het opgevenvan huiswerk, de opgegeven taken en het evalueren van huiswerk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp