Een longitudinaal onderzoek naar leren lezen in de eerste klas

Auteurs

  • A.G. BUS
  • G.G.H. JANSEN

Samenvatting

In een onderzoek werd de leesontwikkeling van7'tal leerlingen van de eerste klas in kaart Sebracht. Een jaar lang werd wekelijks gemeten^elke typen woorden de kinderen konden lezenwerd geobserveerd hoe ze tot een response^^amen. De kinderen leerden met twee verschillende methoden lezen, namelijk 'VeiligLeren Lezen en 'Lelterstad'. Aan de hand van^^ gegevens is nagegaan a) welke samenhangbestaat tussen leesvaardigheid en strategiege"''iiik, en h) of de individuele verschillen in leesontwikkeling verband houden met kenmerken^on de leesmethoden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een longitudinaal onderzoek naar leren lezen in de eerste klas. (2023). Pedagogische Studiën, 61(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15830