Evalueren van leerresultaten door leerkrachten in deonderbouw van het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • E.J.J. KREMERS

Samenvatting

In ons land is nog nauwelijks onderzoek verricht naar het evalueren door leerkrachten. In dit artikel doen we verslag van een verkennend onderzoek naar de werkwijze die leerkrachten in deonderbouw van het voortgezet onderwijs volgenbij het evalueren van leerresultaten. Aan het onderzoek werd meegewerkt door ruim 900leerkrachten, aßomstig tut alle schooltypenvoor voortgezet onderwijs en verdeeld over diverse vakken. De evaluatiepraktijk wordt opgrond van de onderzoeksresultaten gekenschetstals 'traditioneel'. Inzichten die de laatste decennia min of meer gemeengoed zijn geworden inde evaluatieliteratuur hebben nog maar weiniginvloed gehad op deze praktijk. Een mogelijkeverklaring is dat in de literatuur onvoldoenderekening wordt gehouden met de voorwaardenwaaraan voldaan moet worden, willen deze inzichten in het onderwijs toepasbaar zijn. Eenverdere verklaring kan zijn dat deze inzichtenslechts in beperkte mate bij leerkrachten bekendzijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Evalueren van leerresultaten door leerkrachten in deonderbouw van het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 61(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15831