Een theoretisch model van gedragsintenties van docenten

Auteurs

  • K.A. BEINTEMA
  • A. GREEVENBROEK

Samenvatting

Binnenkort wordt de nieuwe basisschool wettelijk ingevoerd. Het zal overigens nog wel jaren duren voordat deze onderwijsvernieuwingfeitelijk geïmplementeerd en geïnstitutionaliseerd zal zijn. I.v.m. ons betoog denken wij datde ontwikkeling van de basisschool misschienhet beste aangeduid kan worden als een'schooircform'. Het gaat bij deze vernieuwingimmers niet alleen om een verandering opschoolwerkplanniveau en om veranderingenbinnen de leergroep. Ook de organisatie van debasisschool zal wezenlijk anders zijn dan dievan de 'oude' kleuter en lagere school. Metname door de toegenomen complexiteit vandoelen en taken voor de basisschool zullen allerlei vormen van taakverdeling en taakdifferentiatie tussen de onderwijsgevenden ontstaan, omdat de vele te verrichten taken zekerniet meer door elke leerkracht kunnen wordenuitgevoerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp