Grootschaligheid in de Onderwijsvernieuwing

Auteurs

  • P.N. Appelhof
  • K.M. Stokkin

Samenvatting

In de Inleiding wordt opgemerkt dat in WestEuropa, en met name ook in Nederland en België,waar beide auteurs werkzaam zijn, sprake is van beleid dat zich vertaalt in onder meer grootschaligevernieuwingsprojecten. In hoofdstuk 1 passerenkenmerken en problemen van zulke projecten derevue: ze hebben een 'Reform'karakter, dat wil zeggen ze zijn ingebed in maatschappelijkculturele enpolitieke ontwikkelingen, ze zijn meerdimensionaal,en ze vinden plaats op initiatief van de landelijkeoverheid die alleen algemene doelen formuleert, envoor de feitelijke realisatie of implementatie minderaandacht heeft. Het gevolg is dat er op verschillendeniveaus en bij verschillende betrokkenen reductiesplaatsvinden en bepaalde accenten worden gelegd.Het implementatieproces op regionaal, lokaal enschoolniveau is een onderhandelingsproces, met velemogelijke uitkomsten. Een en ander is nadelig voorhet doorvoeren van irmovaties, want dat vergt eenheldere besluitvormingsstructuur, een constante gerichtheid en goede onderiinge samenwerking, zowelbinnen scholen als tussen scholen, en tussen internebegeleiders en externe ondersteuning. Verder is problematisch hoe externe ondersteuning kan aansluitenbij elke afzonderlijke school en leerkracht. Hieropkomen we verderop in deze bespreking nog terug.Uiteindelijk is er steeds sprake van persoonlijke interpretaties van de innovatie, door alle betrokkenen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel