Auditieve analyse en leren lezen

Auteurs

  • H. LEENT

Samenvatting

Hoewel de auditieve analyse geen deelproces isvan de elementaire leeshandeling, blijken er tochverbanden te bestaan tussen fonemische analysevaardigheden en de leesprestaties in de eersteklas. Getracht wordt te verduidelijken waaropdit verband zoal kan berusten. Eerst wordt vanuit gegevens over het specifieke karakter van onsalfabetisch schrift aangegeven voor welke problemen de fonemische analysetaak de beginnende lezer stelt. Het foneem is geen natuurlijkeen fysisch waarneembare eenheid van spraakproductie en daarom komen kinderen moeilijkspontaan tol fonemisch bewustzijn, waarvan deauditieve analysevaardigheid een indicator isKVervolgeiu worden verschillende typen empirische studies op dit gebied besproken. Opbasis van deze studies worden drie mogelijkeachtergronden van het verband tussen auditieveanalyse en leren lezen gespecificeerd: een basaalanalysevermogen (indicator van fonemisch bewustzijn) als voorwaarde voor het verwervenvan deelvaardigheden en leren lezen; het kunnenuitweren van meer complexe analysetaken alsuiting van de vaardigheid fonemische eenhedente manipuleren en auditieve analyse als aspect^'an het vermogen talige elementen in hel korte'ennijngeheugen te verwerken. Er wordt ook

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel