Piaget-taken, tradionele intelligentietests en schoolvorderingen

Auteurs

  • T.H. Twente
  • W. KOOPS

Samenvatting

In dit artikel worden Piagetiaanse meetinstni'nenten voor seriatie, classificatie en conseiratieenkele intelligentiesiibtests (uit de Cattellform l, en form 2 A, de P.M.A. 24) vergelekennaar de mate waarin ze de beheersing van 'rekentaar (uit Sängers en Van der Sluis, 1973) en'S'^'alinderifopgaven (Kingma, 1978")kunnen voorspellen. Het onderzoek werd uitge^'oerd bij 312 leerlingen van kleuter en basis^^holen (klas I t/m 4). De uitkomsten tonen"'^der meer dat seriatie en conservatie, gecombineerd, rekentaal van kleuters beter voorspellen"(in intelligentiesubtests en dat verbale reken^'"ardigheul van basisschoolkinderen even goed^'(^orspeUi kan worden met behulp van Piagel'aken als met intelligentiesubtests. Voorts blij'cn de gebruikte seriatie, classijicatie en con^^''^"tieinstrumenten psychometrisch van goekwaliteit te zijn en niet onder te doen voorSk^bruikelijke intelligentie en schoolvorderin

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Piaget-taken, tradionele intelligentietests en schoolvorderingen. (2023). Pedagogische Studiën, 60(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15846