Het schoolwerkplan van het voortgezet basisonderwijs

Auteurs

  • B.P.M. CREEMERS

Samenvatting

Aan het leerplan voor het voortgezet basisonderwijs kan een tweetal aspecten worden onderscheiden, nl. de inhoudelijke en de ontwikkelingsstrategische component. Wat de inhoudvan het leerplan betreft wordt een tweetal zakenaan de orde gesteld: de eindtermen van hetvoortgezet basisonderwijs en de groeperingswijze. Voor beide onderwerpen zijn vanuit deonderwijskunde resultaten van onderzoek entheorievorming bekend. Op grond daarvan iseen aantal kritische kanttekeningen te plaatsenbij de voorstellen in de nota, daarnaast kan hetverdere ontwikkelingswerk zich baseren op deresultaten van dergelijke studies. Wat de ontwikkeling van het leerplan van het voortgezetbasisonderwijs betreft wordt dan ook gepleitvoor een strategie die recht doet aan de onderscheiden deskundigheden en verantwoordelijk^heden ten aanzien van onderzoek, ontwikkeling,uitvoering van onderwijs, beleid, e.d. Dit medeop grond van ervaringen bij onderwijsinnovatie,zoals basisonderwijs en middenschool.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp