Sociale competentie, een perspectief voor de middenschool

Auteurs

  • M.A.J.M. MATTHIJSSEN

Samenvatting

In vele beschouwingen over de middenschool komt naar voren, dat met de invoering van eenstelsel van geïntegreerd voortgezet onderwijs de basis moet worden gelegd voor een geheelnieuw onderwijssysteem'. De overwegingendaarbij zijn vooral van tweeërlei aard: enerzijds het geven van meer gelijke kansen aankinderen uit alle sociale milieus; anderzijdsverbreding van het vormingsaanbod door eengrotere aandacht voor affectieve, expressieveen normatieve kwaliteiten in relatie tot depersoonlijke groei en sociale bewustwording.Wat is hier nieuw aan? Deze vraag krijgt reliëfdoor ons te bezinnen op de hoofdkenmerkenvan het oude onderwijssysteem, waarvan blijkbaar afstand moet worden genomen. Daaropvalt het best zicht te krijgen via een analyse vande maatschappelijke behoeften en belangen,waarop het moderne onderwijssysteem is gegrondvest. Daarvoor moet men een historischeterugblik plegen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociale competentie, een perspectief voor de middenschool. (2023). Pedagogische Studiën, 60(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15851