Differentiatie en selectie in het voortgezet basisonderwijs

Auteurs

  • P. KONING

Samenvatting

In deze bijdrage wordt de differentiatie in het voortgezet basisonderwijs belicht vanuit de selectieproblematiek. Na een korte beschouwing over de relatie tussen selectie en differentiatie,wordt ingegaan op veranderingen in selectieprocedures en de consequenties hiervan voor deinterne differentiatie. Verwacht wordt dat de selectie onderweg in het vbo sterk zal toenemenwaardoor de interne differentiatie in een spanningsveld terecht komt: Enerzijds selectievrijonderwijs realiseren, anderzijds de selectie onderweg reguleren. Het ontkennen van dit spanningsveld leidt ertoe dat de selectie eerder toedan afneemt en bovendien ondoorzichtig wordt.Voorgesteld wordt in het vbo een beperkt aantalniveaus te hanteren, maar zodanig dat er voldoende ruimte overblijft voor interne differentiatie. Afgesloten wordt met een aantal opmerkingen over het formuleren van deze niveaus.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Differentiatie en selectie in het voortgezet basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 60(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15852