Onderzoek van onderwijsleerprocessen en onderwijspraktijk

Auteurs

  • E. CORTE
  • L. Verschaffel

Samenvatting

Een veel gehcx)rde kritiek in de jaren zestig en zeventig op dc wetenschappelijke psychologie in het Westen is dat zij niet of nauwelijks in staat is om dc onderwijspraktijk met haar inzichten te bevruchten. Dit laatste is in zekerezin niet altijd het geval geweest. Zo bestond er'n het begin van deze eeuw een zeer actievewisselwerking tussen de psychologie enerzijdscn de studie en de praktijk van het onderwijsanderzijds (zie Glaser, 1978; De Corte, 1980).Dit kwam o.m. tot uiting in het werk van vooraanstaande onderzoekers als Thomdikc enDewey. Recent heeft de cognitieve revolutie in

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek van onderwijsleerprocessen en onderwijspraktijk. (2023). Pedagogische Studiën, 60(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15855