Biedt Steutels theoretische pedagogiek uitzicht?

Auteurs

  • J.D. IMELMAN
  • W.A.J. MEIJER

Samenvatting

Op 25 maart 1982 promoveerde J. W. Steutelcum laude op het proefschrift Opvoeding, vrijheid en omgangstaal*. Het hoek bestaat uit tweedelen die zich respectievelijk bezighouden met1. onderwerp en methode van de theoretischepedagogiek en 2. 'vrijheid' als grondbegrip vande pedagogiek. Hieronder besteden we aandachtaan de in deel 1 verdedigde stellingname doorhet betoog samenvattend doch wel op de voet teVolgen en door vooral de er aan ten grondslagliggende vooronderstelling te bekritiseren.Voorts signaleren we dat Steutels betoogtrantonder meer gekenmerkt wordt door herformuleringen. Aan deel 2 besteden we geen inhoudelijke aandacht; lezers van Pedagogische Studiënhebben zich daarover reeds een oordeel kunnenvormen dank zijpublikatie van de 'vrijheidsartikelen' in dit blad in 1981 (jaargang 58, afleveringen 4 en 5). In ons eindoordeel menen we enerzijds dat we'n de in deel 1 door Steutel verwoorde stellingname een voor de pedagogiek minder funderende visie bezitten dan de auteur zelf uitdrukkelijk meent. Anderzijds echter begroeten ive zijnverhandeling als één van de zeer weinig houtsnijdende, niet zweverig en multiinterpretabelgeschreven, werken binnen de pedagogiek vande laatste tien jaren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp