Theoretisch denken in het onderwijs: een congres te Helsinki

Auteurs

  • R. Veer der van

Samenvatting

Wat is theoretisch denken? Beschikken weover criteria om vast te stellen of kinderen theoretisch denken? Is er een geleidelijke overgang van empirisch naar theoretisch denken ofbetreft het hier een dichotomie? Indien kinderen een bepaald vak of onderdeel theoretischkunnen doorgronden, generaliseert dit vermogen dan naar andere vakken respectievelijkonderdelen? Grofweg zou men kunnen stellen dat het empirisch denken correspondeert met een onderwijsvorm, waarbij de leerstof vooral aan dehand van voorbeelden wordt aangeboden. Inde praktijk ziet men dan veelal het treurigeverschijnsel dat leerlingen wel opgaven kunnenoplossen die vrijwel identiek zijn aan de eerderverwerkte voorbeelden, maar het loodje leggenbij confrontatie met ietwat afwijkende opgaven. Deze leeriingen denken empirisch, dat wilzeggen laten zich te veel leiden door bepaaldenietwezenlijke, uiterlijke kenmerken van deverstrekte voorbeelden. Het theoretische denken zou men bevorderen door de leerlingeneen opgave te laten analyseren, waarbij wezenlijke en nietwezenlijke kenmerken onderscheiden worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Theoretisch denken in het onderwijs: een congres te Helsinki. (2023). Pedagogische Studiën, 60(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15860