De identificatie van hoogbegaafde jonge mensen

Auteurs

  • J.J. ELSHOUT
  • K. KOUWENHOVEN
  • D. Tromp

Samenvatting

Wat is er aan de hand wanneer een leerling velerekenboekjes vooruit is op zijn klasgenoten?Ambitieuse ouders! Dit leerden wij indertijdop het college ontwikkelingsleer. Onze aanvankelijke naïeve gedachte, dat prestatiesevenredig zijn met talent, kreeg hierdoor eengeduchte knauw. En toen wij, wat later in destudie, een jongetje testten dat op de opdracht:noem zoveel mogelijk dingen', weliswaar teGeinig maar wel leuke antwoorden gaf, overwon het gezond verstand definitief, toen dezelfde docent daarover opmerkte dat origineel gedrag vaak dient om een tekort aan capaeiteit te maskeren. Na zoiets kom je vrijwelgeen begaafde mensen meer tegen! In de geZond verstandelijke visie die verantwoordelijk's voor dit soort relativerende oordelen is hetkunnen leveren van hoge prestaties niet gelijkaan het hebben van talent, noch zelfs evenredigdaaraan. Prestaties zijn de oppervlakte, hetvluchtige; talent, begaafdheid, capaciteit zijnhet onderliggende, het blijvende, en däär gaathet om. De structuurformule die deze gezondVerstand psychologie hanteert luidt: prestatie= capaciteit (talent, etc.) x willen x gelegenheid. Aan de prestatie op zich kan dus nietzonder meer worden afgelezen waar het eigenlijk om gaat: de onderliggende capaciteit. Hetzelfde, eventueel hoge, prestatieniveau kanmet uiteenlopende talenten worden bereikt,enz.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp