De relatie tussen leerconceptie, studiestrategie en leerresultaat

Auteurs

  • E.J. SCHENK

Samenvatting

Het hier beschreven onderzoek heeft als uitgangspunt dat menselijk leren bestudeerd moetworden vanuit een 'secondorder perspective'.Dit wil zeggen dat de nadruk ligt op hoe mensende wereld om hen heen waarnemen en begrijpen. Nagegaan is op welke manieren studentenhet bestuderen van een tekst aanpakken. Hierbijis gebruik gemaakt van het door Marton enSäljö gemaakte onderscheid tussen een 'deep'en een 'surfacelevei benadering. Ook is onderzocht in hoeverre de gevonden studiestrategieëngerelateerd kunnen worden aan enerzijds de opvattingen die studenten over leren hebben enanderzijds de kwaliteit van het leerresultaat. Gebleken is dat een leerresultaat van relatief hogekwaliteit vooral geassocieerd moet worden meteen 'deeplevel' benadering en een 'constructieve' leerconceptie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De relatie tussen leerconceptie, studiestrategie en leerresultaat. (2023). Pedagogische Studiën, 60(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15870