Leren: het tweede-orde perspectief nader toegelicht

Auteurs

  • E.J. SCHENK

Samenvatting

Wij zijn van mening dat de reactie van G.d'Ydewalle op ons artikel 'De relatie tussenleerconceptie, studiestrategie en leerresultaat'waardevolle mogelijkheid biedt om onsonderzoek, en met name de plaats van de fe"omenografische benadering daarin, nader toete lichten. Het is niet onze bedoeling alle misverstanden of onduidelijkheden met betrek'^ng tot de fenomenografie uit de weg te ruinien. Daar is de benadering te veelomvattendVoor en de toegewezen ruimte te gering.Wanneer men leren vanuit een eersteordeperspectief bestudeert, richt men zich vooral opde lerende '... in an attempt to find out or totest hypotheses about how he can be charactc"zed, what he does and how he functions.'(Marton en Svensson, 1979, blz. 472). Wij hebben de indruk dat d'Ydewalle gepoogd heeftom onze uitspraken en resultaten op deze manier, dat wil zeggen vanuit een eersteordePprspecticf, te interpreteren. Deze verschuiling in perspectief, waarbij gegevens verkregenvanuit een tweedeorde perspectief geïnterpreteerd worden vanuit een eersteorde perspectief, komt veelvuldig voor. Dit doet echtergeen recht aan de doelstellingen van de fenomenografie

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp