Belgisch-Nederlands symposium over onderzoek van onderwijsleerprocessen, Leuven, 3 en 4 juni 1982

Auteurs

  • L. Verschaffet

Samenvatting

Dr. J. Lowyck (Afdeling Didactiek en Psychopedagogiek, K.U. Leuven) opende het symposium met een lezing getiteld 'De leraarals probleemoplosser'. Uitgaande van eenanalyse van de literatuur over probleemoplossen bij leerlingen en leerkrachten, werd verslaguitgebracht over twee eigen descriptiefempirische onderzoekingen. Uit de resultaten blijktdat de metafoor van de leerkracht als probleemoplosser slechts in geringe mate in derealiteit van het lesgeven onderkend kan worden. Het kernprobleem ligt in de spanningtussen een objectieve omschrijving van dekwaliteit van het lesgeven enerzijds en de doorde leerkracht hierin onderkende problemenanderzijds. Het blijkt met name dat de meesteoplossingshandelingen eerder slordig en ondoordacht plaatsvinden. Het zoekproces wordtstopgezet nadat voldoende informatie is ingewonnen, zonder enige kritische reflectie overde kwaliteit van de verkregen informatie. Tevens is er een onderscheid tussen ervaren enonervaren leerkrachten: laatstgenoemdenworden met meer problemen geconfronteerd,mede door hun onbekendheid met het werkveld. Tenslotte blijkt de structuur van de onderwijsleersituatie een belangrijke determinant in het ontstaan en het oplossen van problemen, getuige daarvan het verschil tussende opleidingssituatie en de reële werksituatie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Belgisch-Nederlands symposium over onderzoek van onderwijsleerprocessen, Leuven, 3 en 4 juni 1982. (2023). Pedagogische Studiën, 60(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15874