Leerstofsequenties, van conceptueel netwerk naar cognitieve structuur

Auteurs

  • ƒƒ. Oers van

Samenvatting

In zijn proefschrift geeft Lodewijks een uitvoerige beschrijving van vier experimenteleOnderzoekingen van hemzelf, welke gericht^aren op de relatie tussen verschillende leerstofsequenties en de cognitieve structuur vanleerlingen. Daarbij wordt met name onderscheid gemaakt tussen leerstofsequenties diebepaald werden door de onderwijsgevende endie welke bepaald werden door de leerlingenzelf. In relatie hiermee heeft Lodewijks tevensspeciaal onderzoek gedaan naar de invloed vanindividuele verschillen op het effect van dezetwee typen leerstofsequenties. Ter voorbereiding op dit onderzoek treffen we in het proefschrift een uitvoerig intermezzo aan (hoofdstuk7) over de ATIbenadering. Hier tracht de auteur, o.a. als reactie op de kritieken op hetATIonderzoek, een strategie te ontwikkelenom uit de veelheid van leertaken en leertaakdimensies, de veelheid van leerlingkenmerkenen de veelheid van omgevingskenmerken zinvolle combinaties af te leiden (Lodewijksnoemt dit een 'correspondentieanalysestrategie). Het proefschrift wordt besloten met eenoverzicht van de belangrijkste onderzoeksresultaten en een bespreking van mogelijke implicaties voor onderzoek en onderwijspraktijk(m.b.t. dit laatste is de auteur overigens gepastvoorzichtig).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerstofsequenties, van conceptueel netwerk naar cognitieve structuur. (2023). Pedagogische Studiën, 60(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15876