Het schoolonderzoek, een bekende formule met veel onbekenden

Auteurs

  • J.F.M. CLAESSEN
  • H. KEIZER

Samenvatting

Wei van kracht worden van de Wet op hetVoortgezet Onderwijs bracht een heel nieuw'Examensysteem met zich mee voor het AVO.Het eindexamen werd opgedeeld in een centraalschriftelijk examen met van overheidswege opgestelde opgaven en normen en een schoolonderzoek, dat onder de autonomie van de betrokken scholen valt. De residtaten van beide examenonderdelen worden gebundeld tot één, gezamenlijke beoordeling.Ondanks of wellicht juist door de grote mate vanvrijheid voor de scholen om hun eigen schoolonderzoek in te richten is het schoolonderzoekvan meet af aan een voortdurende bron vanconflicten en discussies geweest. Initiatieven omwijzigingen aan te brengen in de regeling voorhet schoolonderzoek bleven mede door het ontbreken van informatie over de feitelijke inrichting en vormgeving van het schoolonderzoekzonder veel succes. De werkelijkheid is evenwel vaak anders.Hoewel de Wet op het Voortgezet Onderwijs(WVO) langzamerhand op haar twaalf en halflang jubileum afstevent, is de beschikbare informatie over het daadwerkelijk functioneren^an het mammoetgebeuren dat ons voortgezetonderwijs heden ten dage vormt, nog van een

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het schoolonderzoek, een bekende formule met veel onbekenden. (2023). Pedagogische Studiën, 59(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15933