Repliek op 'Over de zin van replicatie-onderzoek' van E. Assink en N. Verloop

Auteurs

  • J.N. Berge-scheijgrond den van
  • M.W. Bleek-Way

Samenvatting

De opmerki ngvanAenVdatdeze vorm vanreplicatieonderzoek geen 'operationele' replicatie mag heten, is in een bepaald opzicht juist.Immers 'the sampling and expcrimental procedures" waren niet exact hetzelfde. Hoe A en Ver dan echter toe kunnen komen het door onsverrichte onderzoek een 'constructieve' replicatie te noemen is volstrekt onduidelijk. Immers, Lykken (1968, blz. 155 e.v.) merkt tenaanzien van het begrip 'constructieve' replicatie1 het volgende op:'(. ..) one deliberately avoids'mitation of the first author's methods. To ob'ain an ideal constructive replication, oneWould provide a competent investigator with"oihing more than a clear statement of the emPirical "fact" (. ..)'. Aangezien wij juist hetexperimentele programma en de toetsen zovolledig mogelijk hebben overgenomen (behoudens enkele noodzakelijke verbeteringen)wijzen wij deze kwalificatie van het door onsVerrichte onderzoek van de hand.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Repliek op ’Over de zin van replicatie-onderzoek’ van E. Assink en N. Verloop. (2023). Pedagogische Studiën, 59(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15936