Cijferen in het rekenonderwijs van toen en nu

Auteurs

  • A. TREFFERS

Samenvatting

We beginnen onze beschouwing over het leren van de algoritmen voor de basisoperaties — hierkortweg cijferen te noemen — met een karakterisering van het aloude cijferondertvijs volgensBartjens. Daarna schetsen we de algemenekenmerken van het traditionele cijferonderwijszoals zich dat tot voor kort algemeen en totheden voor een belangrijk deel in het rekenonderwijs op de basisschool manifesteerde. Alsbelangrijkste kenmerken worden genoemd: de'logische' leerstofordening volgens het principeVan de toenemende complicering, het direkttoewerken naar de eindvormen van de algorit'nen per deelgeval, de korte inzichtelijke verklaring van de cijferhandelingen en het ontbrekenVan positiemateriaal in de vorm van blokken of^en abacus. Voorts analyseren u e de belangrijken meest significante Nederlandse leerboeken'i't de periode 19201970 op het punt van helcijferen, en doen daarna hetzelfde met de rekendidactiekboeken. Er blijkt een grote discrepantie'nssen de vakdidactische aanbevelingen en devigerende onderwijspraktijk te bestaan. Vervolgens wordt het onderzoek op het gebied van het'''aditionele cijferen besproken. Tenslotte geven^ve het traditionele cijferonderwijs wat meer re''é/ door het tegen de achtergrond van nieuwe'^"twikkelingen van het wiskundeonderwijs opha.kiisschool te beschouwen, en vatten onze"'^vindingen per saldo in tien punten samen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp