Syntactische formuleervaardigheid en het schrijven van opstellen

Auteurs

  • C. WIJK
  • G. KEMPEN

Samenvatting

Meermalen is getracht om syntactische formuleervaardigheid direct en objectief/e meten aande hand van gesproken of geschreven teksten.Uitgangspunt hierbij vormde in de regel de syntactische complexiteit van de geproduceerdetaaluitingen. Dit heeft echter niet geleid tot eenplausibele, duidelijk otnschreven en praktischbruikbare inde.x. N.a.v. een kritische besprekingvan de notie complexiteit wordt in dit artikel alsnieuw criterium voorgesteld de connectiviteitvan de taaluitingen: de expliciete aanduiding vanlogischsemantische relaties tussen proposities.Connectiviteit is gemakkelijk scoorbaar aan dehand van functiewoorden die verschillendevormen van nevenschikkend en onderschikkend zinsverband markeren. Deze nieuwe indexondervangt de kritiek die op complexiteit gegeven kon worden, blijkt duidelijk te discriminerentussen groepen leerlingen die van elkaar verschillen naar leeftijd en opleidingsniveau, en sluit aanhij recente taalpsychologische en sociolinguïstische theorie. Tot besluit worden enige onderwijskundige implicaties aangegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Syntactische formuleervaardigheid en het schrijven van opstellen. (2023). Pedagogische Studiën, 59(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15944